Indien - landet som förändrar hela din världsbild.

Jag och min vapendragare Emmy har lämnat vår bomullstillvaro i Sverige för att söka lyckan i Indien. Vi byter ut de halvtrista salarna på Mälardalens Högskola mot Welingkar Institute of Management i Mumbai (Bombay). Vi lämnar kvarg, bandyklubbor, jantelagen och en stabil tarmflora hemma och byter ut det mot en årsförbrukning av imodium plus, 40 grader, total trafikkaos, fantastisk kultur och en kulinarisk käftsmäll á la himmelriket. Här beskriver vi kulturkrockar, vardagen och annat som vi upplever. En och annan bild laddas upp när nätverket tillåter. Följ vår resa och fall pladask för Indien så som vi gjort! Kul att just Du hittat hit!

Snabbis

Publicerad 2013-01-28 15:25:22 i Allmänt,

Hallihalloo.

Snabb uppdatering eftersom vi har lyxen att ha wifi på rummet nu och datorn tillhands.

Jag är sjuk, en rejäl Bali-belly som det så fint heter nu så sängliggandes och Emmy kämpar med en förkylning och halsont. Vi är nu tillbaka i Kuta, har hämtat våra väskor och bor på ett annat ställe som förhoppningsvis inte inkluderar bed bugs i priset. Resan med båt från Gili tog lite längre tid än väntat, men vi satt ute och det fläktade rejält. Någon hojtade till och plötsligt såg vi delfiner som hoppade och simmade längs med båten. Så mysigt! Sen var det buss till Kuta. Efter några lugna dagar på en ö utan trafik blev det en chock över alla bilar, tutor och avgaser när man kommer tillbaka till det.

Nu är vi både nervösa och förväntansfulla inför Indien. Det börjar dra ihop sig.. Jag har både fjärilar i magen och är nerös och laddad på samma gång. Hur kommer det se ut? Hur kommer vi bo? Hur kommer skolan vara? Just nu är jag dock glad om vi blir bra innan vi ska vara på resande fot igen och sätta oss på ett plan 7 timmar med mellanlandning. Ber till förkylningsguden och tarmfloraguden.... KÄMPA!

Kram!

Glassjingel och fullmåne

Publicerad 2013-01-27 15:22:25 i

Sitter nu i varsin stol på uteplatsen och kuckilurar. Vi är mätta och belåtna efter ett besök på den lokala matmarknaden. Jag åt bland annat grillad tonfisk, grillade räkor och kycklingspett. Till efterrätt intogs en pannkaka utan dess like, det maffigaste jag någonsin lagt mina blå på. Ca 5-6 cm tjock och fylld med banan, kokos, mjölk och choklad. Och nej jag bedriver inget hälsohem här nere. Det ni! Magen har redan varit under all kritik i flera dagar och kan nog inte bli värre, så då kan man lika gärna njuta av maten ändå. Asiatisk mat har aldrig levt i symbios med min mage, men det är ju så gott!

Imorgon är det dags att lämna detta paradis för att åka tillbaka till Bali. Summering av dagarna:

Det har kryllat av svenskar och även en del västeråsare här på Gili T. Det spelar ingen roll vart man än befinner sig i världen, jag lyckas alltid springa på någon hemifrån. Vi har varit ett gäng som hängt ihop på stranden, varit ute och käkat och dansat under bar himmel och härjat runt.

Dagarna har gått fort, vi har slappat och läst, spelat strandtennis och ätit god mat. Tro det eller ej; jag har till och med lyckats få något så främmande som.. Jag tror det kallas solbränna? Närmare bestämt varken genomskinligt spökvit och inte heller grisrosa - utan lite brun! Grisar kan flyga...?

På kvällarna har vi käkat middagar, och all mat har varit gudomlig för smaklökarna. Igår var det full moon vilket även innebar fest. Innan dess samlades vi ett gäng på 19 pers och fixade ett långbord. Stackars kocken på restaurangen vi hamnade på var ensam och hade bara en ugn så maten fick komma i omgångar. Efter det blev det en rundtur på lite olika barer. Jag hade som mål att spendera en miljon, bara för att det kan vara kul att berätta för barnbarnen. Jag lyckades tyvärr inte (eller det kanske var lika bra), det var för billigt och kvällen var för kort. En blyga halv miljon blev det istället och det är lite mer än 300 kr. BIG SPENDER! ;) Jag hade en sjukt bra kväll med mycket dans och extremt slickad svettfrilla! Kanske bjuds på en bild senare. Om ni har otur.

Böneutropen har fortsatt. Mycket intressant remix på dessa, i mina öron, sorgsna toner och glassbilens klang. Glassbilen här på ön är alltså en cykel som leds av en gående man med en otroligt irriterande jingel som spelas konstant på stranden. Remixen är ett mycket, mycket intressant och omväxlande sätt att mentalträna på. Tänkborttänkborttänkbort.

Nu ska vi packa, sen ska jag mysa ner mig med en bok. Hoppas ni mår bra där hemma och inte fryser skägget av er!

Yours truly,
J

Gili - ett paradis!

Publicerad 2013-01-25 10:09:58 i

Efter att ha väntat några långa Bali-minuter (45 min) kom det äntligen en buss och hämtade upp oss på hotellet. Vi packade bara en liten ryggsäck och lämnade våra stora väskor kvar på Kuta.

Precis som i resten av Asien så är det ju alltid en fördel om man kan försöka slå världsrekord i att mosa in turister i små minibussar och kanske hamna i Guinnes rekordbok 2013. Jag och Emmy klibbades ihop (men det blev gratis vaxning när vi klev ur sen, yeeeey!) och vi anlände några Bali-timmar senare till en hamn där vi tog oss vidare med båt. Jättefin utsikt och sen blev det lite mysigt när det började blåsa och regna för båten skumpade omkring hejvilt. Båtens målarfärg sprack i fogarna för att det skumpade så mycket. Jag tyckte det var jätteskoj med lite forsränning inkluderat i biljettpriset :)

Väl framme klarnar vädret och vi kliver av på en ö med vit sand, ingen trafik - bara häst och vagn, minimum av jobbiga säljare och små trevliga restauranger efter hela strandkanten.

Vi hade fått tips på bra boende, och med flyt fanns det en bungalow kvar som vi flyttade in i. För jättebilliga kronor bor vi nu i rena, kritvita lakan, garanterat fria från bed bugs med AC och wifi på rummet. När vi sitter på uteplatsen är det tyst och lugnt med undantag för några fåglar och ödlor. Igår var det dock någon högtid här så det var böneutrop heeeela dagen och kvällen. Spännande med olika religioner och traditioner, något vi måste vänja oss vid rejält i Indien.

Vi har gått morgonpromenade varje morgon så det gjorde vi även imorse. Denna gång var det tyst och utan trafik vilket var gudomligt till skillnad från hetsen i Kuta. Klanten i mig lyckades dock tappa min plånbok i en nyckläckt, varm hästblaffa som låg och pyrde. Den enda på hela vägen, och där, kust precis där ska jag lyckas tappa den.

Vi åt en god frukostbuffé med färsk tropisk frukt och äggröra. Min älskade äggröra! Godaste kaffet på hela resan också.

Vi har läst böcker, snorklat och hittat Doris men inte Nemo, legat på stranden och hängt med massa svenskar (fullt överallt, vi är som parasiter). Såg Mårten Andersson också och försökte förklara för Emmy att Jaa jag kommer inte ihåg vad han heter men det är ju typ han från Postkodmiljonären eller nåt. Haha nära va?! RAW var det ju...

Igår kväll åt vi grillbuffé med grillad tonfisk, bläckfisk och grönsaker med sallad och chili och ris för 25 kr. Det var såjävlagottsåjagdör! Sen satt vi på ett mysigt ställe och drack några kalla, tittade ut över havet och stjärnorna i sällskap av massa trevligt folk från världens alla hörn.

Vi trivs så bra att vi bokade om våra biljetter och åker tillbaka till Bali om några dagar istället!

Kram från en mycket lycklig paradisnjutare.
/J

Bite me!

Publicerad 2013-01-22 13:54:36 i Allmänt,

Igår låg vi vid poolen och tog det väldigt passivt efter en svettig morgonpromenad på stranden. Vi var båda brända och ville befinna oss nära skugga för Emmys del och BARA i skuggan för min del. Hängde med ett gäng norrländska grabbar som bor bredvid oss. Fåordigt som så brukar med norrlänningar, men ack så trevligt.

På kvällen fick vi ett glädjande besked som gjorde oss höga på livet. Stipendium till oss båda för våra kommande studier i Indien. BAAAAM! Vi firade med en rejäl middag och livemusik. Inte ens när den feta, grisrosa australienaren på 57 vårar tog över micken, och förstörde några av de finaste låtar jag vet, kunde vårat glada humör pulveriseras. Senare på kvällskvisten gick vi till en reggaebar och satte oss på kuddar i ett hörn och lyssnade på livebandet. Det diggades och klurades på livet innan vi gick hem och sov vid midnatt. Tanterna är trötta så dags. Just det.

Imorse vaknar jag med diverse röda prickar över kroppen som jag först tror är myggbett. Med när det sedan flyttas runt bland hotellets gäster, personalen springer med madrasser och vi pratar med norrlänningarna visar det sig att det är bed bug-härjat i närområdet.

Emmy har inte ens ett myggbett eller loppbett, men som vanligt är jag en prickig korv. Tanten på apoteket sa att detta kan bero på att jag inte äter kött, och får brist på B-vitamin. Alla vampyrliknande djur föredrar tydligen det. Vet inte om det stämmer. Detta resulterar i att vi får byta rum och jag skickar kläder på tvätt. Nu håller vi tummarna att dom små liven inte boat in sig i min blå väska med skolkläder till Indien. Suck om det är så.

Men äh, lite motgångar har ingen dött av, vi mår superbra, plånboken mår toppen efter tillökningen och vi tränar på att göra ingenting - bara glo och vila. Det sistnämnda behöver både Emmy och jag bli bäst i, och det tänker vi också. Lite så vi jobbar just nu faktiskt, en kall Bitang (inhemsk öl) i handen medan vi glor ut över folk från en restaurangs balkong. Njuter och småpratar. Känner lugnet...

Ha det fantastiskt!
Kram J

Första dygnen på Bali

Publicerad 2013-01-20 10:03:33 i Allmänt,

Vill varna för att jag kan framstå som IQ-befriad när jag skriver från iPaden då den ibland autocorrektar min text. Ni kan göra det till en gissningstävling, flest rätt får ett kilo bränt fläsk hemskickat - made in Sweden - producerat på Bali. (Ja, jag har bränt mig, som vanligt.)

Efter en mellanlandning i Doha och en i Singapore landade vi 18.00 på Bali. Eftersom vi varit olycksdrabbade under resans förberedelse hade jag noll förväntning på att väskorna skulle ha hängt med hela vägen. Men jag jublade högt när vi stod där med alla väskor samlade. Visum gick utan problem, pungade ut $25, och tog sedan en taxi från flygplatsen till Poppis 2, en gata i Kuta Beach med mycket håll-i-gång.

Rummet vi har kosta ca 50 kr/natt och är enkelt med balkong, frukost, två sängar och badrum. Allt vi behöver egentligen. Det tar 5 minuter att gå till stranden och nattklubbarna tillsammans med många butiker och restauranger ligger bara ett stenkast bort. Schampot hade bestämt sig för att tvätta insidan på min väska, så allt var lite slemmigt i grön, luddig nyans. It's so fluffy....

Testade nattlivet lite på fredagskvällen efter en underbar middag, mest för att trötta ut oss själva för att kunna vända på dygnet. Bland det första som händer är att jag springer in i en gammal jobbarkompis från posten. Sedan blir vi omringade av ett MMA-team på träningsläger från Australien. Bland annat frias det på knä till Emmy, hon säger ja, såklart, men fick ingen ring så det rann ut i sanden. Australienarna beter sig för övrigt som svenskar har rykte om sig på Magaluf, fast 77 ggr värre. Njöt av underhållningen från åskådarparkett.

På lördagen gott vi en taxi till min vän Petter, han bor just nu på Bali och pluggar. Han och sex andra studenter har en villa här med pool, tjänstefolk och alla möjliga bekvämligheter. 25 miljoner rupiah vilket motsvarar ca 2000-3000 per person. Dom lever alltså som kungar och drottningar på CSN. Avis är jag, från djupet av min plånbok och min andrahandshyrda 30-kvadratare hemma bakom skrapan känns numera som en kartong. Möjligtvis går det att räkna alkisarna som ibland smiter in där som dörrvakter. Skämt åsido, det är fantastiskt att se hur min vän lever sitt absoluta drömliv här och att vi får ta del av det.

Vi hyrde bil ett dygn för 65 kronor var, fria mil. Det är helt GALET billigt. Vi fick en rejäl rundtur, och på fyra timmar hann vi se mer av Bali än förmodligen många gör på en vecka. Vi spg bland annat Monkey tempel, Balangan beach, Uluwatu och Singlefin, som är ett av världens mest kända surfställen enligt vissa källor. Vädret var tyvärr lite halvkasst. Spridda skurar men ibland någon solglimt. Extremt klibbigt... Ni vet sådär "jaggårkonstantinsmordiolivola-känsla". Klibbediklibb. Bara att vänja sig!

På kvällen fick Emmy en reaktion på jordnötter, trots att vi frågat noga om innehållet. Som tur-i-oturen fick hon bara i sig lite, vilket resulterar i en smärre matförgiftning. E gick hem och skötte sitt och jag lämnade henne ifred en stund och unnande mig en pedikyr och fotmassage av mina sargade bandyfötter. Stackars killen som fick deala med dem.

Imorse var Emmy återställd och vi tog taxi till Petter igen. Vi drack kaffe och chillade vid poolen innan vi åkte ett gäng finnar och svenskar till en privat strand några minuter bort. Härligt att slippa alla försäljare.

Trots att jag tagit det lugnt och smörjt in mig med både 50+ och 30 så har jag numera en ketchupliknande nyans över hela kroppen. Fantastiskt. Jag är inte längre albino och jag syns nu iaf om jag ligger på en vit strand. De andra var rädda att tappa bort mig annars. Jag mår underbart, har stressat ner massor och har inte heller fått Bali-belly. Maten och frukten är från himmelriket och jag bara njuter varje minut.  Så välbehövligt!

Hörs när vi hörs!
Johanna

Förberedelser

Publicerad 2013-01-07 23:32:23 i Allmänt,

En av anledningarna till att jag kunde tänka mig att studera i min hemstad i tre år var att jag skulle göra åtminstone en termin utomlands. Jag visste att jag ville till Asien. Kina har jag varit i men kände inte att jag vill åka tillbaka just nu. Indien kändes mer spännande. Kaos och galet. Varmt. KomIgenDetBlirKul. Det visade sig att möjligheten fanns. Att resa solo fungerar alldeles utmärkt, men ju fler desto roligare. Emmy var lika sugen på Indien, så vi bestämde oss för att söka till samma universitet. BAAAAM! Vi kom in!

Efter att vi fått nomineringsbesked och antagningsbesked har saker och ting inte alls flytit på som vi velat. Kommunikationsproblem hit, papper på vift dit och annat strul har gjort att det nästan varit lite svårt att sova om nätterna. Ovisshet är alltid jobbigt. Vi har ju behövt planera för lägenhetsuthyrning, flygbiljetter, vaccin, visum, CSN, försäkring... Listan är lång. Namnet på bloggen är en skämtsam twist på det svar vi fått ge alla nära och kära. Under ett års tid har folk frågat: "Vad händer i vår?" "Ska ni till Indien?" "När åker ni?". Vi har fått rycka på axlarna, bitit naglarna ner till nagelbanden och svarat "Jag TROR vi ska till Indien...Men vi vet inte... Vi hoppas på svar SNART." Sen har vi skedat ovissheten om natten, bäddat ner oss under oklara besked och kastas mellan hopp och förtvivlan in på småtimmarna. Näääh jag är ingen dramaqueen.

När agenten från visumavdelningen idag ringde och sa att hon postat våra pass med utfärdat visum kände jag en stor lättnad. Det var den sista pusselbiten i det största pussel jag någonsin lagt (där någon sprungit runt och okynnes-gömt bitarna både högt och lågt). Men jag kommer inte tro att det är sant för ens jag sitter där, första dagen på Welingkar Institute of Management Development & Research, med LP-formade svettfläckar under kavajen och en mage som redan gör uppror. Och sedan tänker "VadFanHarJagGettMigInPå".

Då kommer det kännas bra och på riktigt.

Men först några sköna dagar på Bali, med avresa från Arlanda den 17 januari.