Indien - landet som förändrar hela din världsbild.

Jag och min vapendragare Emmy har lämnat vår bomullstillvaro i Sverige för att söka lyckan i Indien. Vi byter ut de halvtrista salarna på Mälardalens Högskola mot Welingkar Institute of Management i Mumbai (Bombay). Vi lämnar kvarg, bandyklubbor, jantelagen och en stabil tarmflora hemma och byter ut det mot en årsförbrukning av imodium plus, 40 grader, total trafikkaos, fantastisk kultur och en kulinarisk käftsmäll á la himmelriket. Här beskriver vi kulturkrockar, vardagen och annat som vi upplever. En och annan bild laddas upp när nätverket tillåter. Följ vår resa och fall pladask för Indien så som vi gjort! Kul att just Du hittat hit!

Glassjingel och fullmåne

Publicerad 2013-01-27 15:22:25 i

Sitter nu i varsin stol på uteplatsen och kuckilurar. Vi är mätta och belåtna efter ett besök på den lokala matmarknaden. Jag åt bland annat grillad tonfisk, grillade räkor och kycklingspett. Till efterrätt intogs en pannkaka utan dess like, det maffigaste jag någonsin lagt mina blå på. Ca 5-6 cm tjock och fylld med banan, kokos, mjölk och choklad. Och nej jag bedriver inget hälsohem här nere. Det ni! Magen har redan varit under all kritik i flera dagar och kan nog inte bli värre, så då kan man lika gärna njuta av maten ändå. Asiatisk mat har aldrig levt i symbios med min mage, men det är ju så gott!

Imorgon är det dags att lämna detta paradis för att åka tillbaka till Bali. Summering av dagarna:

Det har kryllat av svenskar och även en del västeråsare här på Gili T. Det spelar ingen roll vart man än befinner sig i världen, jag lyckas alltid springa på någon hemifrån. Vi har varit ett gäng som hängt ihop på stranden, varit ute och käkat och dansat under bar himmel och härjat runt.

Dagarna har gått fort, vi har slappat och läst, spelat strandtennis och ätit god mat. Tro det eller ej; jag har till och med lyckats få något så främmande som.. Jag tror det kallas solbränna? Närmare bestämt varken genomskinligt spökvit och inte heller grisrosa - utan lite brun! Grisar kan flyga...?

På kvällarna har vi käkat middagar, och all mat har varit gudomlig för smaklökarna. Igår var det full moon vilket även innebar fest. Innan dess samlades vi ett gäng på 19 pers och fixade ett långbord. Stackars kocken på restaurangen vi hamnade på var ensam och hade bara en ugn så maten fick komma i omgångar. Efter det blev det en rundtur på lite olika barer. Jag hade som mål att spendera en miljon, bara för att det kan vara kul att berätta för barnbarnen. Jag lyckades tyvärr inte (eller det kanske var lika bra), det var för billigt och kvällen var för kort. En blyga halv miljon blev det istället och det är lite mer än 300 kr. BIG SPENDER! ;) Jag hade en sjukt bra kväll med mycket dans och extremt slickad svettfrilla! Kanske bjuds på en bild senare. Om ni har otur.

Böneutropen har fortsatt. Mycket intressant remix på dessa, i mina öron, sorgsna toner och glassbilens klang. Glassbilen här på ön är alltså en cykel som leds av en gående man med en otroligt irriterande jingel som spelas konstant på stranden. Remixen är ett mycket, mycket intressant och omväxlande sätt att mentalträna på. Tänkborttänkborttänkbort.

Nu ska vi packa, sen ska jag mysa ner mig med en bok. Hoppas ni mår bra där hemma och inte fryser skägget av er!

Yours truly,
J

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela