Indien - landet som förändrar hela din världsbild.

Jag och min vapendragare Emmy har lämnat vår bomullstillvaro i Sverige för att söka lyckan i Indien. Vi byter ut de halvtrista salarna på Mälardalens Högskola mot Welingkar Institute of Management i Mumbai (Bombay). Vi lämnar kvarg, bandyklubbor, jantelagen och en stabil tarmflora hemma och byter ut det mot en årsförbrukning av imodium plus, 40 grader, total trafikkaos, fantastisk kultur och en kulinarisk käftsmäll á la himmelriket. Här beskriver vi kulturkrockar, vardagen och annat som vi upplever. En och annan bild laddas upp när nätverket tillåter. Följ vår resa och fall pladask för Indien så som vi gjort! Kul att just Du hittat hit!

Gili - ett paradis!

Publicerad 2013-01-25 10:09:58 i

Efter att ha väntat några långa Bali-minuter (45 min) kom det äntligen en buss och hämtade upp oss på hotellet. Vi packade bara en liten ryggsäck och lämnade våra stora väskor kvar på Kuta.

Precis som i resten av Asien så är det ju alltid en fördel om man kan försöka slå världsrekord i att mosa in turister i små minibussar och kanske hamna i Guinnes rekordbok 2013. Jag och Emmy klibbades ihop (men det blev gratis vaxning när vi klev ur sen, yeeeey!) och vi anlände några Bali-timmar senare till en hamn där vi tog oss vidare med båt. Jättefin utsikt och sen blev det lite mysigt när det började blåsa och regna för båten skumpade omkring hejvilt. Båtens målarfärg sprack i fogarna för att det skumpade så mycket. Jag tyckte det var jätteskoj med lite forsränning inkluderat i biljettpriset :)

Väl framme klarnar vädret och vi kliver av på en ö med vit sand, ingen trafik - bara häst och vagn, minimum av jobbiga säljare och små trevliga restauranger efter hela strandkanten.

Vi hade fått tips på bra boende, och med flyt fanns det en bungalow kvar som vi flyttade in i. För jättebilliga kronor bor vi nu i rena, kritvita lakan, garanterat fria från bed bugs med AC och wifi på rummet. När vi sitter på uteplatsen är det tyst och lugnt med undantag för några fåglar och ödlor. Igår var det dock någon högtid här så det var böneutrop heeeela dagen och kvällen. Spännande med olika religioner och traditioner, något vi måste vänja oss vid rejält i Indien.

Vi har gått morgonpromenade varje morgon så det gjorde vi även imorse. Denna gång var det tyst och utan trafik vilket var gudomligt till skillnad från hetsen i Kuta. Klanten i mig lyckades dock tappa min plånbok i en nyckläckt, varm hästblaffa som låg och pyrde. Den enda på hela vägen, och där, kust precis där ska jag lyckas tappa den.

Vi åt en god frukostbuffé med färsk tropisk frukt och äggröra. Min älskade äggröra! Godaste kaffet på hela resan också.

Vi har läst böcker, snorklat och hittat Doris men inte Nemo, legat på stranden och hängt med massa svenskar (fullt överallt, vi är som parasiter). Såg Mårten Andersson också och försökte förklara för Emmy att Jaa jag kommer inte ihåg vad han heter men det är ju typ han från Postkodmiljonären eller nåt. Haha nära va?! RAW var det ju...

Igår kväll åt vi grillbuffé med grillad tonfisk, bläckfisk och grönsaker med sallad och chili och ris för 25 kr. Det var såjävlagottsåjagdör! Sen satt vi på ett mysigt ställe och drack några kalla, tittade ut över havet och stjärnorna i sällskap av massa trevligt folk från världens alla hörn.

Vi trivs så bra att vi bokade om våra biljetter och åker tillbaka till Bali om några dagar istället!

Kram från en mycket lycklig paradisnjutare.
/J

Kommentarer

Postat av: caroline eriksson

Publicerad 2013-01-25 11:53:03

Hej Johanna. Verkar vara en helt underbar ö. Vad heter den? Jag ska ut och resa och vi ska bla till Bali. Tänkte man kunde få lite tips :)

Postat av: caroline eriksson

Publicerad 2013-01-25 11:54:22

Haha efter att ha tittat lite noggrannare ser jag att den heter ju Gili. Haha aja, trevlig resa :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela