Indien - landet som förändrar hela din världsbild.

Jag och min vapendragare Emmy har lämnat vår bomullstillvaro i Sverige för att söka lyckan i Indien. Vi byter ut de halvtrista salarna på Mälardalens Högskola mot Welingkar Institute of Management i Mumbai (Bombay). Vi lämnar kvarg, bandyklubbor, jantelagen och en stabil tarmflora hemma och byter ut det mot en årsförbrukning av imodium plus, 40 grader, total trafikkaos, fantastisk kultur och en kulinarisk käftsmäll á la himmelriket. Här beskriver vi kulturkrockar, vardagen och annat som vi upplever. En och annan bild laddas upp när nätverket tillåter. Följ vår resa och fall pladask för Indien så som vi gjort! Kul att just Du hittat hit!

Förberedelser

Publicerad 2013-01-07 23:32:23 i Allmänt,

En av anledningarna till att jag kunde tänka mig att studera i min hemstad i tre år var att jag skulle göra åtminstone en termin utomlands. Jag visste att jag ville till Asien. Kina har jag varit i men kände inte att jag vill åka tillbaka just nu. Indien kändes mer spännande. Kaos och galet. Varmt. KomIgenDetBlirKul. Det visade sig att möjligheten fanns. Att resa solo fungerar alldeles utmärkt, men ju fler desto roligare. Emmy var lika sugen på Indien, så vi bestämde oss för att söka till samma universitet. BAAAAM! Vi kom in!
 
Efter att vi fått nomineringsbesked och antagningsbesked har saker och ting inte alls flytit på som vi velat. Kommunikationsproblem hit, papper på vift dit och annat strul har gjort att det nästan varit lite svårt att sova om nätterna. Ovisshet är alltid jobbigt. Vi har ju behövt planera för lägenhetsuthyrning, flygbiljetter, vaccin, visum, CSN, försäkring... Listan är lång. Namnet på bloggen är en skämtsam twist på det svar vi fått ge alla nära och kära. Under ett års tid har folk frågat: "Vad händer i vår?" "Ska ni till Indien?" "När åker ni?". Vi har fått rycka på axlarna, bitit naglarna ner till nagelbanden och svarat "Jag TROR vi ska till Indien...Men vi vet inte... Vi hoppas på svar SNART." Sen har vi skedat ovissheten om natten, bäddat ner oss under oklara besked och kastas mellan hopp och förtvivlan in på småtimmarna. Näääh jag är ingen dramaqueen. 
 
När agenten från visumavdelningen idag ringde och sa att hon postat våra pass med utfärdat visum kände jag en stor lättnad. Det var den sista pusselbiten i det största pussel jag någonsin lagt (där någon sprungit runt och okynnes-gömt bitarna både högt och lågt). Men jag kommer inte tro att det är sant för ens jag sitter där, första dagen på Welingkar Institute of Management Development & Research, med LP-formade svettfläckar under kavajen och en mage som redan gör uppror. Och sedan tänker "VadFanHarJagGettMigInPå".
 
Då kommer det kännas bra och på riktigt.
 
Men först några sköna dagar på Bali, med avresa från Arlanda den 17 januari.
 
/Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela