Indien - landet som förändrar hela din världsbild.

Jag och min vapendragare Emmy har lämnat vår bomullstillvaro i Sverige för att söka lyckan i Indien. Vi byter ut de halvtrista salarna på Mälardalens Högskola mot Welingkar Institute of Management i Mumbai (Bombay). Vi lämnar kvarg, bandyklubbor, jantelagen och en stabil tarmflora hemma och byter ut det mot en årsförbrukning av imodium plus, 40 grader, total trafikkaos, fantastisk kultur och en kulinarisk käftsmäll á la himmelriket. Här beskriver vi kulturkrockar, vardagen och annat som vi upplever. En och annan bild laddas upp när nätverket tillåter. Följ vår resa och fall pladask för Indien så som vi gjort! Kul att just Du hittat hit!

The Real India

Publicerad 2013-03-14 18:26:00 i

Ni trodde inte att jag kunde bli mer frälst av detta land va?

Jo! I och med att Mälardalens Högskola är här med två lärare och en grupp masterstudenter så har vi fått chans att följa med på deras aktiviteter under två veckor, då vi inte har egna lektioner dvs.

Igår åkte vi till IIT, motsvarande KTH fast i Indien och kanske liiite häftigare! Efter en lunch bar färden vidare till en organisation som heter Yuva Mitra, en bussfärd på ca 5 timmar utanför Mumbai.

Vi kom fram på kvällen, fick en genomgående presentation på vad organisationen gör och står för och sedan intog vi en underbar middag, lagad under de mest enkla former men ändå en fröjd för smaklökarna!

Vad vi sett idag, "in the field", går inte att beskriva med varken ord eller foton. Det ger inte rättvis bild. Jag ska dock försöka när vi är tillbaka i Mumbai. Sammanfattningsvis kan jag dock berätta att detta är den mest fascinerande organisation jag någonsin hört talas om, och som dessutom är inriktad på socialt entreprenörskap.

Vi har fått se de mest briljanta organisatoriska lösningarna som flätar samman bönder till kooperativ och de mest fattiga byar med bybor som går ihop och skapar vattenledningar så att de kan bli självförsörjande med vatten. Allt från innovativa lösningar på pestbekämpning till odlingslösningar som gör att bönderna kan trots torka och olika säsonger som bidrar till 90% förstörda skördar, ändå kan tjäna pengar jämnt utspritt över året och ha det gott ställt.

Allt detta och mycket mer genom en organisationsstomme på endast 21 personer. Min haka släpar fortfarande i marken när jag går av häpnad och förundran. Vi har vår mest inspirerande lärare med oss från MDH och efter en diskussion imorse kom vi fram till att skriva vår ena kandidatuppsats om denna innovativa organisation med socialt entreprenörskap. Så idag har samlats data så det heter duga!

Jag somnar med ett leende på läpparna, som så många gånger förr i detta underbara land. Idag har jag fått känna, se och uppleva saker som visar det äkta Indien. Hur människor viger sina liv eller sin fritid åt att hjälpa andra att hjälpa sig själva. Det gläder mig när människor vill ge något tillbaka till sina medmänniskor och samhället. Även i de allra fattigaste områden finns hjälp och hopp. Och en oändlig kärlek.

Gör något i livet som betyder något! Som väcker den där inre glöden och lyckan som bara att ge utan att förvänta sig något tillbaka kan framkalla. Gör skillnad för någon som har det sämre än du! Gör det nyss! :)

Kram!

Kommentarer

Postat av: Pappa

Publicerad 2013-03-14 20:59:29

Härligt med mycket nya intryck och inspiration!

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela