Indien - landet som förändrar hela din världsbild.

Jag och min vapendragare Emmy har lämnat vår bomullstillvaro i Sverige för att söka lyckan i Indien. Vi byter ut de halvtrista salarna på Mälardalens Högskola mot Welingkar Institute of Management i Mumbai (Bombay). Vi lämnar kvarg, bandyklubbor, jantelagen och en stabil tarmflora hemma och byter ut det mot en årsförbrukning av imodium plus, 40 grader, total trafikkaos, fantastisk kultur och en kulinarisk käftsmäll á la himmelriket. Här beskriver vi kulturkrockar, vardagen och annat som vi upplever. En och annan bild laddas upp när nätverket tillåter. Följ vår resa och fall pladask för Indien så som vi gjort! Kul att just Du hittat hit!

Vad hände där?

Publicerad 2013-02-09 05:27:00 i Allmänt,

Det här kommer att låta lite konstigt kanske. Men jag vill ändå skriva det för det var lite häftigt. Igår, på yogan, under meditationsdelen så kände jag en enorm känsla av lycka och lugn. Jag vet inte när jag kände mig så..hel..och nöjd senast. Och genom mina stängda ögonlock börjar det rinna tårar, sakta, ned för mina kinder. Lyckotårar...tror jag? 
 
Jag tänkte bara 'vad är det som händer med mig'? Kanske, kanske är det massor med spänningar som legat latent inombords som får komma till ytan och kanske, kanske har jag äntligen varvat ner efter några år med alldeles för fullspäckat schema där jag aldrig riktigt hunnit landa eller reflektera och känna efter. Spiralen behövde brytas, hamsterhjulet stoppas och detta rejält. Att ha tre månader med tomma blad i kalendern framför mig, där jag, JOHANNA bara MÅSTE ta en dag i taget. Ni som känner mig väl vet att det gör mig stressad att inte ha planerat varje timme av mitt liv hemma. Här har vi inget val. En dag i taget är det som gäller, både på skolan och i livsstilen. 
 
Det mest fantastiska är hur anpassningsbar man är som människa. Det gör mig ingenting att ta en dag i taget här. Det är skönt och jag får hur mycket tid som helst till att fundera över vad som är viktigt i livet. Kanske därför jag konstant gått runt med ett fånigt leende sedan jag kom hit och inte ens blir irriterad över saker som inte blir som jag tänkt. Vem vill lägga onödig energi och tid på irritation och negativa känslor när man har möjlighet att få vara glad och må härligt genom att bestämma över sin egen lycka? Ekvationen är enkel. Att känna tacksamhet och lägga fokus på det jag har, inte det jag inte får eller inte har. Här och Nu.
 
Nej, jag har inte blivit religiös. Jag bara bekräftar det jag redan vet, men som fått sidosättas till förmån för allt annat som verkat viktigare. Prestationer och att aldrig känna mig nöjd. Jag har nu fått chans att dra i handbromsen och tagit den, jag har drömt om att få åka till Indien så länge och det blev bättre än jag någonsin vågat hoppas på. Fånga in era drömmar och gör dom verkliga när ni får chansen! Det ger nya perspektiv och möjlighet att utvecklas.
 
Kram!

Kommentarer

Postat av: Malin

Publicerad 2013-02-09 17:43:48

Bästa Johanna du gav mig just en väldigt inspirerande start på min lördag! Jag beundrar dig och imponeras av ditt tankesätt, detta inlägg fick mig nästan tårögd av inspiration! Fortsätter följa ert äventyr i Indien, häftigt att ni kan anamma livsstilen!

Postat av: Pia Nordlander

Publicerad 2013-02-12 12:10:44

Jag har bokat in mig på 10 veckor Yoga kurs nu tack var dig :)

Svar: Åh vad underbart! Det gör du så rätt i att unna dig! :)
Johanna Tömmervik

Postat av: Lii

Publicerad 2013-02-17 23:52:08

Låter riktigt jäklar bra hörrö! Jag känner igen mig i det du skriver och jag fick liknande upplevelse på Bali, även fast jag bara var där 3 veckor så läkte både kropp och själ på ett sätt jag aldrig trodde var möjligt innan jag åkte.
Fortsätt samma väg!
Kram! =)

Svar: Åh vad härligt att höra! Har du lyckats stanna i den sinnesstämningen? Sköt om dig och tack för tipset på Gili! :) kram!
Johanna Tömmervik

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela