Indien - landet som förändrar hela din världsbild.

Jag och min vapendragare Emmy har lämnat vår bomullstillvaro i Sverige för att söka lyckan i Indien. Vi byter ut de halvtrista salarna på Mälardalens Högskola mot Welingkar Institute of Management i Mumbai (Bombay). Vi lämnar kvarg, bandyklubbor, jantelagen och en stabil tarmflora hemma och byter ut det mot en årsförbrukning av imodium plus, 40 grader, total trafikkaos, fantastisk kultur och en kulinarisk käftsmäll á la himmelriket. Här beskriver vi kulturkrockar, vardagen och annat som vi upplever. En och annan bild laddas upp när nätverket tillåter. Följ vår resa och fall pladask för Indien så som vi gjort! Kul att just Du hittat hit!

Riktig yoga!

Publicerad 2013-02-06 11:51:55 i Allmänt,

9.00-10.00 varje vardag har vi yoga på schemat i skolan. Här är den klassiska yogamattan utbytt mot en trasmatta. Tre yogainstruktörer hjälptes åt att instruera. En utav dem är en man på uppskattade 55 jordsnurr som är vigare än någon jag mött. Gummimannen tänker jag kalla honom.

Vi har varit mycket förväntansfulla inför detta. Klassen inleddes med lite mer fysisk form, jag kände igen solhälsningen och lite annat från den mer kommersiella yogaform som finns på Friskis. Sedan kom lite meditation, lite mer fysiska stretch- och rörlighetsövningar följt av andningsövningar, mer meditation och sedan avslappning.

Dessutom ska vi repetera detta för oss själva varje dag, som en del av yogan:

1. Today is a great day.
2. I can handle more than I think I can.
3. I feel satisfied when I try to do my best.
4. There is always something to be happy about.
5. I Will make someone happy today.
6. Everyday in every way I get better and better.

Avslutningsvis satt alla i klassisk yogaställning (jag har en bit kvar innan jag får upp båda fötter på motsatt ben) och avslutar med OM i kör. Jag fick faktiskt rysningar, det var jättemäktigt. Det var som om hela rummet vibrerade i ett.

Efteråt fick vi hemläxa av Gummimannen att träna på en viss andningsteknik. Så här sitt jag och flåsar och äter fruktsallad.

Innan lunch drog vi till gymmet och tränade. Jag rev av en WOD för första gången på flera veckor, det var helt underbart! Bland annat med frivändningar. Jag hade ärligt talat en grupp Indier som stod runt mig och råglodde, frågade om allt jag gjorde och skulle prompt hjälpa till att konka vikter fram och tillbaka. 60 % av skaran var anställda och resterande andel var nyfikna medlemmar på gymmet. Alla som tränar vet ju hur drygt det är att bli störd mitt i koncentrationen. Detta är också något jag får vänja mig vid och tänka att dom bara är nyfikna. Kroppen känns pigg och fräsch efter vinterns tunga problem med mjölksyra och dålig återhämtning. Ingen är lyckligare än jag idag!

Ha en underbar dag!
J

Kommentarer

Postat av: Maria Riby

Publicerad 2013-02-08 15:34:45

Hej Johanna! Kul att läsa din blogg, lycka till med studier och allt annat långt där borta! Gillar verkligen " din " lista. Jag ska också repetera den varje dag. Kram på dig! Maria

Svar: Hej Maria! Vad roligt att du läser! Tack snälla, detta är verkligen en upplevelse utöver det vanliga :) Ja, gör det, jag tror det är väldigt bra att säga det till sig själv! Stor kram!
Johanna Tömmervik

Postat av: Malin

Publicerad 2013-02-09 17:52:00

Wow jag skulle verkligen vilja köra riktig yoga jag med, det verkar så givande! Dessa sex motiverande meningar sitter numera uppsatta på en lista i mitt rum här i NY :) Kram

Svar: Åh vad härligt! Vi får köra i sommar du och jag på en klippa på björnön på morgnarna! <3
Johanna Tömmervik

Postat av: Malin

Publicerad 2013-02-13 05:05:38

Låter som en grym idé! Vill ha sommar nu! ;) Njae...inte när jag tänker efter, jag vill ju vara här just nu! :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela