Indien - landet som förändrar hela din världsbild.

Jag och min vapendragare Emmy har lämnat vår bomullstillvaro i Sverige för att söka lyckan i Indien. Vi byter ut de halvtrista salarna på Mälardalens Högskola mot Welingkar Institute of Management i Mumbai (Bombay). Vi lämnar kvarg, bandyklubbor, jantelagen och en stabil tarmflora hemma och byter ut det mot en årsförbrukning av imodium plus, 40 grader, total trafikkaos, fantastisk kultur och en kulinarisk käftsmäll á la himmelriket. Här beskriver vi kulturkrockar, vardagen och annat som vi upplever. En och annan bild laddas upp när nätverket tillåter. Följ vår resa och fall pladask för Indien så som vi gjort! Kul att just Du hittat hit!

Ödet eller slumpen?!

Publicerad 2013-02-25 09:29:26 i

Efter den knasiga lördagen i skolan kastade vi i oss lite käk för att sedan ta en taxi till CST, tågstationen där vi skulle ta nattåget. Det var jag och Emmy och cirka en miljon indier. Två turister såg jag på hela tiden vi satt och väntade. Tåget var 2,5 timme sent men vi fick gå på runt midnatt.

Vi hade bokat 2a klass med AC. Det finns väldigt många olika klasser där 1a klass är lika dyrt som flyg men 2a klass är helt okej med säng, lakan och AC där vi delar fyra stycken på en kub i våningssängar med skynke. Vi betalade ca 200 kr tur och retur för en 12 timmars resa till Goa. Hotellet, eller bungalown, ligger i Palolem vilket är södra Goa och är jättestor med AC och kostar 438 kr för tre nätter för två personer. Ingen jättedyr semester... Frukost på tåget kostade 6 kr för två personer. Träffade en jättetrevlig tjej från Danmark som vi delade taxi med när vi kom fram. 80 kr för en timmes taxi.

När vi gick mot vår vagn så gick vi förbi de olika vagnarna med billigare klasser. Folk satt som packade sillar, på varandra, över varandra och armar och huvuden stack ut genom gallerfönsterna. Många stod upp redan och skulle med all sannolikhet göra det i 12 timmar till. Utan AC. Dom är mina hjältar. På min sängs utrymme hade 8-9 personer fått plats, så som de satt och stod.

Åååhh man får så otroligt dåligt samvete. Tänk vilken slump det är att man föds just där man föds. Det går inte ens att förstå hur bra vi har det hemma i Sverige. Och så klagas det så mycket på SJ och allt annat för den delen. Måndagar? Snö? Regn? För varmt? Bitterheten som finns i Sverige är vidrig ibland. Man har ju bara en oändlig tur att man blev född i Sverige. Kunde lika gärna varit i en hydda i Afrika eller i Indiens slumområden. Ändå är dom så glada. Alla är glada hela tiden. Det är verkligen utmärkande just för Indien tycker jag mig märka, nu när jag vart runt lite i Asien. Vänligheten, leendena och tacksamheten. Inte en uns till bitterhet, oavsett levnadsstandard.

Listan för vad det finns att vara tacksam för i Sverige är oändlig. OÄNDLIG! Det finns ALLTID något att vara tacksam för. Jag ska verkligen försöka bära med mig det genom livet. Klart att man inte kan vara positiv jämt, men när man har motgångar är det väldigt viktigt att dom inte får ta över. Att man gräver en djupare grop och ältar över vad man inte har istället för vad man har. Räkna upp på fingrarna allt du har att vara tacksam för, egentligen. Du kommer nog behöva både dina tår och din familjs fingrar till hjälp innan du är klar! :) Då kommer problemet du hade blekna jämfört med det braiga!

Tål att tänkas på.

Saknar er där hemma och önskar ni fick vara här och dela alla mina upplevelser med mig!

Varm kram!

Kommentarer

Postat av: felicia - fotokobran

Publicerad 2013-03-10 20:40:39

Är du intresserad av ett eget domän?
Ger ut gratis, just nu! :)
http://fotokobran.se/2013/march/tavling.html#comment

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela