Indien - landet som förändrar hela din världsbild.

Jag och min vapendragare Emmy har lämnat vår bomullstillvaro i Sverige för att söka lyckan i Indien. Vi byter ut de halvtrista salarna på Mälardalens Högskola mot Welingkar Institute of Management i Mumbai (Bombay). Vi lämnar kvarg, bandyklubbor, jantelagen och en stabil tarmflora hemma och byter ut det mot en årsförbrukning av imodium plus, 40 grader, total trafikkaos, fantastisk kultur och en kulinarisk käftsmäll á la himmelriket. Här beskriver vi kulturkrockar, vardagen och annat som vi upplever. En och annan bild laddas upp när nätverket tillåter. Följ vår resa och fall pladask för Indien så som vi gjort! Kul att just Du hittat hit!

Det här med trafiken...

Publicerad 2013-02-07 07:19:00 i Allmänt,

När vi berättade för folk hemma att vi skulle till Indien så var den övervägande responsen: "men guud det är så smutsigt, ni kommer bli så sjuka!". På stark andraplats kom något i stil med att vi verkligen skulle passa oss för trafiken och att den är helt galen och folk dör stup i kvarten.

Jag har reflekterat över det där nu. Visst, det är smutsigt och det ligger en hel del sopor på gatorna, både slängda sopåkare och löst skräp. Luften är också förorenad. Men det är är på långa vägar så smutsigt som folk får det att låta. Jag fick precis samma känsla i andra stora asiatiska storstäder jag besökt, dock med undantag från Kinas storstäder och Hongkong som jag upplevde kliniskt rena.

Med trafiken är det samma sak. Det är inte nödvändigtvis värre här i Mumbai än någon annan mångmiljonstad jag besökt i Asien. De kör dock på helt andra sätt här än i Sverige. Det är ett konstant blixtlåskörande, man släpper förbi, saktar in eller gasar på till förmån för andra, man tutar proaktivt istället för reaktivt. Här tutas det alltså inte för att man är förbannad eller för att man sett en snygg tjej strutta förbi, nej här är det grundläggande att tuta, av säkerhetsskäl. På alla lastbilar står det "HORN OK PLEASE". Det tutas i välmening "här kommer jag, så ni vet vart jag befinner mig". Detta tror jag förhindrar otroligt många olyckor. Samtidigt kommer man aldrig upp i några vidare hastigheter heller eftersom att det är så många bilar överallt. Det farligaste tror jag är att sitta på moppe. Ingen bär hjälm och ofta ser man en familj på fem stycken som sitter på samma moppe, där inte ens tvååringen har hjälm, mitt på motorvägen, mellan alla bilar.

Sjuka kommer vi med all sannolikhet att bli, på något vis. Dock tror jag inte att bakterierna skiljer sig mer här än något annat varmt land. Jag menar, man blir förmodligen lika sjuk av gatumat här som i Thailand eller Kambodja. Detta återstår att se. Vi äter på helt okej ställen och dricker bara flaskvatten.

En vecka har nu gått sedan vi kom hit. Idag ska vi ha första lektionen i Business Environment, det ska bli kul. Vi mår bra, äter gott, tränar varje dag, läser mycket och träffar trevliga människor. Jag är så glad att vi tog chansen och åkte hit!

Varm kram!
 
Bilderna blir konstiga i denna blogg men detta är vårt otroligt vackra rum:

Kommentarer

Postat av: carro

Publicerad 2013-02-07 23:50:35

Hej. Läste att du vart i Kina tidigare. Hur gjorde ni med visum då? Verkar så himla krångligt att ansöka och vi vet inte exakt när vi ska dit. Men enligt ambassadens hemsida ska man vid ansökan ha med kopior på in- och utresebiljetter samt hotellbokning. Blir ju ett problem som sagt eftersom vi inte har det bokat eftersom vi inte vet när vi kommer åka dit.

Svar: Skriv ett mail till mig på fb med frågor så ska jag svara där så gott jag kommer ihåg! :)
Johanna Tömmervik

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela