Indien - landet som förändrar hela din världsbild.

Jag och min vapendragare Emmy har lämnat vår bomullstillvaro i Sverige för att söka lyckan i Indien. Vi byter ut de halvtrista salarna på Mälardalens Högskola mot Welingkar Institute of Management i Mumbai (Bombay). Vi lämnar kvarg, bandyklubbor, jantelagen och en stabil tarmflora hemma och byter ut det mot en årsförbrukning av imodium plus, 40 grader, total trafikkaos, fantastisk kultur och en kulinarisk käftsmäll á la himmelriket. Här beskriver vi kulturkrockar, vardagen och annat som vi upplever. En och annan bild laddas upp när nätverket tillåter. Följ vår resa och fall pladask för Indien så som vi gjort! Kul att just Du hittat hit!

Tankar om lyx och fattigdom

Publicerad 2013-04-06 08:16:50 i Allmänt,

Efter Delhi följde J med oss till Mumbai. Eftersom det är strikt besöksförbud där jag och Emmy bor så var vi tvungna att checka in på ett hotell. Jag hade längtat så efter hotellfrukost, men den bestod endast av indisk buffé med galna kryddor. Man vaknar till rätt fort på morgonen när det eldar chili i hela gommen.

Vi bodde fem dagar på ett billigare hotell, vänligt för studentplånboken men J tyckte gott och väl att man kunde passa på att bo på femstjärningt när man ändå var i Indien.

Fick återigen uppleva de enorma klyftor som finns i Indien. I ett hotellkomplex som omgavs av murar och vakter med bombhundar vid en grind som släppte in lyxbil eft lyxbil med tonade rutor och privatchaufförer, bodde vi två nätter. Four Seasons Hotel, med sina 33 våningar och takbar under bar himmel på toppen. Vi fick ett enormt rum på 25 våningen med utsikt över hela Mumbai. Tidigt på morgonen vaknade jag av att solens första strålar värmde mitt ansikte och solen gick långsamt upp över staden som aldrig sover. Det var så otroligt vackert. Precis nedanför denna skyskrapa av lyx låg slummen och smutsen, och tittade jag lite åt höger låg hotellets pool med vita solsängar och blomarrangemang. På morgonen gick vi ner till lobyn och åt tills vi sprack av den mest fantastiska hotellfrukost jag någonsin kunnat drömma om.

På dagarna visade jag Mumbai för J och vi åt god lokal mat, shoppade, han sydde upp kostymer, vi gick in i konstiga butiker och traskade runt och upptäckte staden på ett helt nytt sätt än jag tidigare gjort. Det blir ofta så när man har besök, för då måste man göra nya, andra saker och får därigenom nya perspektiv.

Vid varje ny stadsdel vi besökte så sa J att det var som en helt ny stad i staden. Det är sådan otrolig skillnad på atmosfär, arkitektur och takten på hur människorna rör sig. Från hav och solnedgång, till lyx och slum och från gatumarknader till stora shopping malls. Från mat som nyss ser uppkastad ut till en champagnedrink på en cocktailbar på 33:e våningen. Vi satt alltid på kvällen och diskuterade och utvärderade det vi sett och upplevt. Det är så mycket att ta in och så många intryck att man nästan spricker. Av alla platser jag besökt i världen kan inget mätas rättvist med detta virrvarr av människor, lukter, färger och ljud som blandas i en bitterljuv cocktail som knockar vem som helst som inte har ett öppet sinne.

En ännu större skillnad var att komma direkt från en guidad tur i Asiens största slum, lortig och näst intill svart över hela huden - in till Lobyn på Four Seasons. Jag blev så övermedveten om hur jag såg ut, sliten, smutsig och fula skor. Så malplacerad där och då och jag slutade inte att känna mig obekväm förns jag duschat och skrubbat mig ordentligt. Som om jag inte förtjänade att vara där i denna lyx. Förstår ni känslan?

Det är otroligt konstigt hur lättanpassad man är som människa. Klart jag njuter av några dagars lyx och god mat och fantastisk service. Faktum är att jag fick dåligt samvete för att jag njöt så mycket. Det gick inte en enda sekund utan att jag i djupet av mitt hjärta kände ett svidande dåligt samvete över skillnaderna mellan fattig och rik och hur påtagligt detta blir just i ett land som Indien. Här finns de rikaste av de rika och de fattigaste av de fattiga. I lyxen har pengar lite eller inget värde - och endast dricksen på en drink skulle kunna mätta en stor familj i tre dagar här.

Det slog mig vilket lotteri det är att en själ tänds - hur barn föds och öppnar ögonen på en plats, som antingen innebär ett liv i svält eller ett liv i lyx. Att födas i lyx, eller ens att födas under bra förhållanden borde för alla berörda värderas mycket högre än vad det gör idag, i en verklighet där allt tas för givet och man klagar över minsta lilla motgång. Om alla som har allt kunde förstå vilken tur de haft i livets lotteri och använda detta till att hjälpa människor som inte haft lika förutsättningar så skulle det inte finnas lika markanta klyftor mellan fattiga och rika.

Jag har nu varit borta cirka två tredjedelar av tiden här. Jag har börjat reflektera över var jag lärt mig och många frågar vad jag lärt mig i skolan. Självklart har jag lärt mig mycket i skolan, om än inte lika mycket som jag hoppats på. Men vad spelar hård fakta för roll, när jag lärt mig så mycket annat? Det jag istället tagit till mig är helt nya perspektiv. Både på hur jag ser på mig själv och på livet men framförallt på världen och hur den fungerar.

Alla som får chansen att åka till Indien borde ta den. Jag menar det. Det går inte att visa bilder eller förklara med ord eller läsa sig till. Man måste andas Indien, hålla ett gatubarn i handen och trängas bland människor. Man måste uppleva den vänlighet och kärlek som finns i ett land - en hel nation - som tänker och tar alla beslut med hjärtat och inte hjärnan. Man måste med egna ögon uppleva de otroliga klyftor som råder här. Man kan inte ens förstå en procent om man inte ser det med egna ögon.

Du flyger till Indien men gör en resa som påverkar dig djupt inombords, på så många olika plan av medvetande. Denna upplevelse önskar jag alla jag känner.

Ta hand om er!
/J

Kommentarer

Postat av: Pia Nordlander

Publicerad 2013-04-06 08:42:15

Du skriver så klokt Johanna, blir så glad att vi kan dela den här upplevelsen. Var bara tvungen att leta rätt på lite bilder från mina tre resor, visa lite i min blogg och nämna din blogg eftersom du kan beskriva så bra i ord. Jag är ju bildmänniska ;)

KRAM

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela