Indien - landet som förändrar hela din världsbild.

Jag och min vapendragare Emmy har lämnat vår bomullstillvaro i Sverige för att söka lyckan i Indien. Vi byter ut de halvtrista salarna på Mälardalens Högskola mot Welingkar Institute of Management i Mumbai (Bombay). Vi lämnar kvarg, bandyklubbor, jantelagen och en stabil tarmflora hemma och byter ut det mot en årsförbrukning av imodium plus, 40 grader, total trafikkaos, fantastisk kultur och en kulinarisk käftsmäll á la himmelriket. Här beskriver vi kulturkrockar, vardagen och annat som vi upplever. En och annan bild laddas upp när nätverket tillåter. Följ vår resa och fall pladask för Indien så som vi gjort! Kul att just Du hittat hit!

C-uppsats

Publicerad 2013-04-08 14:21:53 i Allmänt,

Exjobb, c-uppsats, examensprojekt. Kärt barn har många namn.

Idag tjuvstartade jag och Emmy på denna "resa". Tanken är att man börjar skriva på höstterminen. Dock, efter besöket på Yuva Mitra för en månad sedan sprudlade vi av inspriation och motivation. Mycket tack vare två av våra lärare från innovationsprogrammet i Sverige som var med på resan dit.

Det var så mycket att ta in och jag kände verkligen hur jag ville dela med mig till omvärlden om hur denna organisation arbetar med innovation och hur hela processen går till. Allt på otroligt begränsade resurser, till skillnad från västvärldens storsatsande R&D-avdelningar och enorma budgetar. Socialt entreprenörskap när det är som allra bäst, i en fantastiskt fungerande organisation. Mycket tankar har snurrat i huvudet efter det besöket om vad vi kan dra för lärdomar av dem och vi samlade redan där och då en hel del empiri. Vi har fått den bästa, tänkbara handledaren hemma i Sverige som varit inblandad i mycket med Welingkar och Indien och projekt i rural villages.

Idag höll vi första intervjun med en professor på Welingkar som har samarbetat mycket med denna organisation och varit delaktig i några projekt. Nu är vi ännu mer inspirerade, det är nästan så att ögonen ploppar ur sina hålor och jag vill springa och skutta av glädje. Ni vet sådär sprallig som bara jag kan bli! Hon gav oss väldigt bra input och några guld värda citat.

Älskar när man får skriva om något man brinner för! Det lär jag ju göra eftersom jag ska ta dubbelexamen och skriva två stycken c-uppsatser i rad.

Until next time,
Kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela