Indien - landet som förändrar hela din världsbild.

Jag och min vapendragare Emmy har lämnat vår bomullstillvaro i Sverige för att söka lyckan i Indien. Vi byter ut de halvtrista salarna på Mälardalens Högskola mot Welingkar Institute of Management i Mumbai (Bombay). Vi lämnar kvarg, bandyklubbor, jantelagen och en stabil tarmflora hemma och byter ut det mot en årsförbrukning av imodium plus, 40 grader, total trafikkaos, fantastisk kultur och en kulinarisk käftsmäll á la himmelriket. Här beskriver vi kulturkrockar, vardagen och annat som vi upplever. En och annan bild laddas upp när nätverket tillåter. Följ vår resa och fall pladask för Indien så som vi gjort! Kul att just Du hittat hit!

Att leva i nuet

Publicerad 2013-04-07 15:35:18 i Allmänt,

"Right here and now, you are beginning to wonder: is there really something wrong? Yes there is. But at this precise moment, you also realise that you can change your future by bringing the past into the present. Past and future only exist in our mind. The present moment, though, is outside of time, it is Eternity. In India they use the word "karma" for lack of any better term. But it is a concept that's rarely given a proper explanation. It isn't what you did in the past that will affect the present. It's what you do in the present that will redeem the past and thereby change the future."
 
Detta är hämtat ur en bok skriven av en av mina favoritförfattare, Paulo Coelho. Boken heter Aleph. Precis som så många av hans böcker så lämnar även denna bok många stunder av eftertanke. Jag njuter av varenda underbar mening och vill smaka på varje ord, på samma sätt som jag njuter av de första svenska jordgubbarna. Jag älskar när det känns som om en bok talar till en. När håren reser sig på armarna för att orden man just läst går rakt in i hjärtat och stannar där föralltid. 
 
Om ni tyckte att jag var blödig innan jag åkte till Indien är det inget mot vad jag är nu. Jag har så mycket tid att tänka och reflektera här att det inte går att undkomma en närmare iakttagelse och reflektion av mitt Jag och det liv jag lever och tidigare levt. Och det leder till många olika känslor. Lyckligtvis mest positiva.
 
Jag har insett att jag ofta har bråttom. Jag vill att saker ska hända just nu och helst nyss. Framförallt har jag så många mål och viljor och drömmar som jag alla vill ska slå in nuuuuu. Drivkraft är ju en positiv egenskap medan tålamod är något som jag behöver skaffa mig en större dos av. Men det är inte bara där det ligger..
 
Om man hela tiden är på väg någonstans, till en ny plats eller till ett nytt mål... Hur ska man då kunna njuta av tillvaron? Det är ju som att köra olagligt och tokfort på livets motorcykel och få tunnelseende och missa allt viktigt som finns just här, just nu.
 
För några år sedan reste jag runt i Asien med en underbar vän. Jag tyckte det var helt fantastiskt och vi njöt mycket av att bara vara. Jag fick dock ett litet wake up-call när jag, efter bara någon vecka på resan, över Intenet började beskriva för mamma om NÄSTA resa jag ville och skulle göra. Då hade jag  fem länder kvar framför mig att besöka. Hon skrev på skarpen att njut nu av den resa du är på istället. Detta hänger fortfarande kvar i mina tankar.
 
Och det är ju så sant. Kan jag inte bara sätta mig ner och njuta av stunden och tillvaron här och nu? Nej, det har alltid varit så svårt för mig. Jag tror det är svårt för många. Gräset är alltid grönare på andra sidan, framtiden alltid ljusare och vi förlitar oss ofta på att framtiden ska servera oss det vi vill ha och att det ska smaka bättre än nuet.
 
Mycket handlar om längtan. Längtan till saker, till människor och platser. Men det blir också en otacksamhet tycker jag. Exempelvis att jag fått chansen att vistas i ett annat land i 3,5 månad...ska jag då gå och längta hem till Sverige och mellanmjölk? Som jag alltid annars kan få och som jag kommer hinna ledsna på hundra gånger om innan jag får chans att ge mig iväg igen. Därför längtar jag inte hem särskilt mycket. Det finns saker jag lärt mig att uppskatta mer där hemma och som jag kommer vara väldigt tacksam för att ha i min närhet när jag väl kommer hem. Men jag klarar mig ju utan det alldeles utmärkt nu.
 
Det har nu sjunkit in i mig mer och mer här, att verkligen vara närvarande i nuet och uppskatta det jag har omkring mig. Att det ögonblick som pågår är det värdefullaste av allt, för det kommer aldrig att inträffa igen. Att kunna känna sig nöjd med vad man faktiskt åstadkommit hittills och att man faktiskt har hela livet på sig att göra det man vill. Men just precis NU gör jag ju redan en av de saker jag så länge drömt om.
 
Idag satt jag i en park på en bänk i skuggan och läste ur ovanstående bok. Jag lyssnade på fåglarnas kvitter och de avlägsna biltutorna. Och jag ville inte vara någon annan stans i hela världen förutom just där och då. Jag har lärt mig att varva ner lite. Livet handlar inte om att bocka av saker på en lista (OM jag har många sådana...), för då missar man ju själva utförandet, själva upplevelsen och man missar alla de viktiga detaljerna. 
 
Om slutmålet är att ta sig från A till B så skulle det innebära att målet med livet är döden. Och då blir det genast mer sälvklart var jag vill lägga mitt fokus och det är på själva resan. En resa där VÄGEN ÄR MÅLET. 

Kommentarer

Postat av: "Kitty"

Publicerad 2013-04-07 16:28:24

Insiktsfullt och inspirerande :-) Mycket trevlig läsning på den här bloggen! :-)

Hoppas att ni får en fortsatt härlig resa! :-)

Svar: Tack, vad kul att du läser! Ta hand om dig så hoppas jag att vi ses i sommar! Kram! :)
Johanna Tömmervik

Postat av: Malin

Publicerad 2013-04-12 05:52:06

Johanna, om jag skulle skriva ett blogg inlägg om mina tankar just nu skulle det se ut just exakt så här (om vi antar att jag hade haft skrivandets gåva som du har vill säga).Jag håller med dig till punkt och pricka och jag försöker och kämpar med att njuta av att vara och att göra vägen målet! <3 ta hand om dig!

Svar: Vad go du är min ängel! Klart du har skrivandets gåva hurru!! Idag ska vi njuta av dagen och när det är dags ska vi njuta av sommaren, tillsammans! :) vi ses snart! Kram!
Johanna Tömmervik

Postat av: Malin

Publicerad 2013-04-12 17:10:30

Ja det ska vi min vän! Det är i alla fall väldigt härligt att läsa om dina upplevelser och se dina riktiga bilder från Indien!

Postat av: Lina

Publicerad 2013-04-13 09:02:05

Jag blir alltid så otroligt inspirerad och påmind om mina egna tankar, funderingar, värderingar och insikter om livet och levande när jag läser din blogg, Johanna! Tack för att du finns <3 Du är underbar och du är NU!

Postat av: Lii

Publicerad 2013-04-22 22:28:14

Bästa jag läst på länge, som hämtat ur mitt liv. O det är något jag kämpar med dagligen, att uppskatta NU och njuta.
Skönt att det går åt rätt håll för dig!
Stor kram =)

Svar: Åh vad härligt! Det är dock lätt när man är borta från sitt "verkliga" liv hemma, men jag hoppas att jag kan ta med mig tankegångarna hem också.
Hoppas allt är bra och att du får en underbar vår och sommar! :) Varm kram!
Johanna Tömmervik

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela